Konserveringens dag – bevarande för framtida generationer

konservering

Idag är det konserveringens dag! Och i Västarvet finns Sveriges största konservatorsateljé – Studio Västsvensk Konservering. Vi pratade lite med konservatorerna Morgan Denlert och Inger Nyström Godfrey om konserveringens betydelse och några aktuella uppdrag.

Nordiska Konservatorförbundet har initierat Konserveringens dag för att uppmärksamma konservering och det arbete som krävs för att bevara vårt gemensamma kulturarv. 2018 anordnas evenemanget för första gången i samband med EU-initiativet European Year of Cultural Heritage och återkommer årligen den 15:e mars.

Studio Västsvensk Konservering (SVK) har sina lokaler i Gamlestaden i Göteborg. Verksamheten inbegriper framför allt preventiv och aktiv konservering, rådgivning, utbildning samt kursverksamhet. Kunder är främst det offentliga samhällets institutioner och verksamheter inom Västra Götaland, men även privatpersoner, föreningar, företag och andra institutioner.

Om vi tar det från början, varför är konservering viktigt?

– För att förstå samhället, hur det vuxit fram och för att vi ska kunna lära oss av historien. Men också för att vi ska kunna lämna vidare vår fysiska historia till framtida generationer. Dessutom ger konserveringen ny och fördjupad kunskap om de fysiska föremålen, säger Morgan Denlert, konservator med inriktning på träföremål.

Från Bockstensmannen till Västlänken

Ett uppdrag som kommer få stor fokus framöver är en inventering av kulturvärden inför byggandet av Västlänken och sedan årsskiftet har ett antal konservatorer påbörjat ett förundersökningsarbete. SVK:s uppgift är att göra en kompletterande besiktning av kulturvärden i byggnader för att förhindra skador i närheten av kommande tunnelarbete. Arbetet görs i samarbete med byggnadsantikvarier.

Och för närvarande hjälper vi Svenljungabygdens församling att digitalisera och kvalitetssäkra sina inventarieförteckningar i det digitala verktyget Sacer. Det gäller kyrkorna i Svenljunga, Revesjö, Redslared och Örsås som alla byggdes på 1800-talet, men som har en lång tradition av äldre kyrkor bakåt i tiden och många mycket intressanta föremål av högt kulturhistoriskt värde, säger Inger Nyström Godfrey som är konservator med fokus på arkeologiskt material. Läs gärna mer om arbetet med att digitalisera och kvalitetssäkra inventarieförteckningarna här >>

Även Tofta herrgård har fått en översyn under vintern, där har flera konservatorer monterat ner matsalens tapeter som hängt uppe i över 100 år för rengöring och konservering. Tapeterna är handvävda i lin och handbroderade i lin och bomull i Blekingesöm. På SVK har tapeterna fotograferats, rengjorts och behandlas för att reducera de oxiderade nedbrytningsprodukterna i linnet. Därefter ska de sömnadskonserveras och monteras för att kunna återmonteras på Tofta i vår. Läs gärna mer om arbetet med Tofta herrgård här >>

Världens äldsta bevarade mosslik

Lotti Benjaminson, en av textilkonservatorerna på SVK, har precis gjort klart den årliga besiktningen av Bockstensmannens dräkt på Hallands kulturhistoriska museum i Varberg. Bockstensmannen från Bockstens mosse i Åkulla är ett av världens bäst bevarade mosslik.

Fyndet har daterats till 1300-talet. Bockstensmannens dräkt är idag den enda kompletta mansdräkten som finns bevarad i Europa. Läs mer om besiktningen av Bockstensmannen här >>

230 kvadratmeter klassisk filmridå

Ett annat, inte lika aktuellt men spännande arbete, avslutades för drygt ett år sedan och som sannolikt fick många blickar på sig under Göteborgs internationella filmfestival under januari är restaureringen av biograf Drakens ridå. En ridå på inte mindre än 230 kvadratmeter som lagats och rengjorts av Studio Västsvensk Konservering. Kika gärna på filmen nedan för att se hur arbetet gick till.

Läs gärna mer om Studio Västsvensk Konserverings verksamhet här >>

Kommentera